Θανάσης Θεοχαρόπουλος:Κοίτα ποιος μιλάει για διάλογο και συναίνεση

Η εισήγηση του προέδρου της ΔΗΜΑΡ, Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

, 28/11/2015


Θέμα επικαιρότητας

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ

Σύνολο: 63 Κείμενα

Η χώρα μας βρίσκεται σε μία εξαιρετικά κρίσιμη καμπή. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη και η πολιτική που ασκείται οδηγεί σε ολοένα και μεγαλύτερα αδιέξοδα. Δεν έχει φανεί η διέξοδος από μια πορεία που υποβαθμίζει το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών και απειλεί την ίδια την επιβίωση ενός ευρέως φάσματος κοινωνικών στρωμάτων.

Η σκληρή αυτή πραγματικότητα αλλά και η αναποτελεσματικότητα της κυβέρνησης καθρεφτίζονται στον κρατικό προϋπολογισμό που κατατέθηκε για το 2016 και θα συζητηθεί τις επόμενες μέρες στην Ολομέλεια της Βουλής και στον οποίο δεν διαγράφεται κανένα συγκεκριμένο πολιτικό σχέδιο για την επίλυση των κρίσιμων προβλημάτων της ελληνικής κοινωνίας.

Ο πρώτος προϋπολογισμός της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ σηματοδοτεί την καλπάζουσα αναξιοπιστία της, επιβεβαιώνει την επιστροφή της χώρας στην ύφεση, την αύξηση του δημοσίου χρέους και αποκαλύπτει πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα.

Ο προϋπολογισμός 2016 περιλαμβάνει δυσοίωνες προβλέψεις σχετικά με την εξέλιξη των μακροοικονομικών μεγεθών, που αφορούν την προοπτική της ανάπτυξης και την εξέλιξη της ανεργίας, λόγω της ανασφάλειας και της αβεβαιότητας που δημιούργησε με τους πειραματισμούς της η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οδηγώντας σε στασιμότητα την οικονομία.

Τα δυσβάσταχτα μέτρα 7,2 δις (1,541 δις το 2015 και 5,732 δις το 2016, εκ των οποίων 4,2 δις ευρώ αύξηση στα έσοδα και 3 δις περικοπή δαπανών) αποτελούν την πλήρη διάψευση της «ελπίδας» που πουλούσε προεκλογικά και της «σκληρής και αποτελεσματικής διαπραγμάτευσης» που εμπορεύεται μετεκλογικά η κυβέρνηση.

Η ελληνική κοινωνία, οι μισθωτοί δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, οι συνταξιούχοι, αλλά πλέον και τα μεσαία στρώματα λυγίζουν από την εμμονή στην αύξηση υφιστάμενων ή στην επιβολή νέων φόρων. Την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, την αύξηση των συντελεστών φορολόγησης του εισοδήματος από ενοίκια, την κατάργηση απαλλαγών υποχρέωσης πληρωμής του ΕΝΦΙΑ, την αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα, στους ελεύθερους επαγγελματίες και στους αγρότες, την κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση, κ.α. Και ο λογαριασμός συνεχώς διογκώνεται.

Στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης εκτιμάται και προβλέπεται επιδείνωση στις ασφαλιστικές εισφορές, στη συνταξιοδοτική δαπάνη, στις απλήρωτες υποχρεώσεις. Αυτό μεταφράζεται στη μείωση των κύριων και επικουρικών συντάξεων, τη μείωση των εφάπαξ, την αύξηση των εισφορών των ασφαλισμένων στον ΟΓΑ, τη μείωση των δικαιούχων παροχής ΕΚΑΣ με την αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων.

Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα διογκώνονται και απλώς αναλαμβάνονται ασαφείς, δεσμεύσεις για την μελλοντική, σταδιακή αποπληρωμή τους.

Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν έχει σχέδιο υπέρβασης των μνημονιακών δεσμεύσεων, αλλά τις υλοποιεί με εντελώς πρόχειρο τρόπο και με μία εντελώς αναποτελεσματική διαπραγμάτευση.

Οι Έλληνες πολίτες και η ελληνική οικονομία είναι προφανές ότι δεν μπορούν να ελπίζουν ότι οι θυσίες τους θα πιάσουν τόπο.

Τα κύρια στοιχεία του προϋπολογισμού αποδεικνύουν τον εκτροχιασμό της ελληνικής οικονομίας, ενώ οι αυξημένοι φόροι επιβεβαιώνουν πλήρως τον αντιαναπτυξιακό και εισπρακτικό χαρακτήρα του προϋπολογισμού.

Αν συνυπολογίσει δε κανείς ότι τα πρόσθετα μέτρα είναι πιθανό να είναι πολύ περισσότερα, τον στόχο των αποκρατικοποιήσεων που αγγίζει σχεδόν τα 2 δις ευρώ, τις περικοπές των συντάξεων που σχεδιάζει η κυβέρνηση και, προφανώς την αύξηση του δημόσιου χρέους στο 187,8% του ΑΕΠ για το 2016 είναι προφανές ότι πρόκειται για έναν προϋπολογισμό που βυθίζει σε τέλμα την ελληνική κοινωνία.

Όσο δε για την κοινωνική δικαιοσύνη, αυτή έμεινε μόνο σε θεωρητικές διατυπώσεις. Η ανεργία συνεχίζει να παραμένει στα ίδια επίπεδα και σήμερα αλλά και στον Προϋπολογισμό του 2016. Ποια κοινωνική δικαιοσύνη όταν δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο για την καταπολέμηση της ανεργίας και συνεχίζουν να είναι άνεργοι στην πραγματικότητα 1 στους 3 συμπολίτες μας; Πώς θα γίνει βιώσιμο το ασφαλιστικό με αυτά τα επίπεδα ανεργίας; Για ποια κοινωνική συνοχή μιλάει η κυβέρνηση τη στιγμή που, λίγες μόλις μέρες πριν άνοιξε ο δρόμος στους πλειστηριασμούς ακινήτων και έπαυσε η προστασία της πρώτης κατοικίας χιλιάδων δανειοληπτών; Εμείς επανειλημμένα είχαμε τονίσει ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε αμέσως μετά τις εκλογές να έχει καταθέσει αναλυτικό σχέδιο και να μην περιμένει τις προτάσεις των εταίρων. Δυστυχώς δεν το έπραξε με αποτέλεσμα την αρνητική έκβαση στη συγκεκριμένη διαπραγμάτευση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει σταθερά αυταπάτες. Η επτάμηνη διαπραγμάτευση ξεκίνησε από το «δεν χρειάζεται η χώρα χρήματα» και οδηγήθηκε στο τρίτο μνημόνιο. Σε κάθε επιμέρους διαπραγμάτευση η κυβέρνηση κάνει το ίδιο λάθος, οδηγούμαστε χρονικά στο τελευταίο σημείο και στην συνέχεια δέχεται τα πάντα καθώς είμαστε με την πλάτη στον τοίχο.

Οι αυταπάτες όμως και η έλλειψη σχεδίου αποτυπώθηκαν και στο τραπεζικό σύστημα. Κατά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών η κυβέρνηση, φοβούμενη ένα επερχόμενο κούρεμα καταθέσεων, προχώρησε εθελοντικά σε κούρεμα της περιουσίας των ομολογιούχων, των τραπεζών, και των Ελλήνων μετόχων.

Από τις εξαγγελίες για εθνικοποίηση των τραπεζών και για αλλαγή των διοικήσεων πριν δύο μήνες στις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης, ο ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στο “ξεπούλημα” των τραπεζών όχι με βάση την δική μας ορολογία αλλά με βάση τη διάλεκτο ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου, μέσω του ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες, περιορίζεται στο 21%, από 56%, που ήταν προ της ανακεφαλαιοποίησης.

Η περιουσία των νυν μετόχων ουσιαστικά εκμηδενίστηκε, ενώ οι κεφαλαιοποιήσεις με βάση τις οποίες πραγματοποιήθηκαν οι αυξήσεις κεφαλαίου, είναι στην κυριολεξία εξευτελιστικές.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, έχει τεράστια ευθύνη για τους όρους και τη διαδικασία που υιοθέτησε.

Οι τράπεζες αναδιαρθρώνονται κατακρεουργώντας την περιουσία των παλαιών μετόχων.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ κορυφαία κυβερνητικά στελέχη όλη αυτή την περίοδο επικαλούνται την ανάγκη για την υπέρβαση του τραπεζικού ολιγοπωλίου και την ίδρυση πολλών πιστωτικών ιδρυμάτων, δεν καταθέτουν την παραμικρή τροποποίηση νόμου που να το επιτρέπει.

Σήμερα στην επικαιρότητα βρίσκεται το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών που κάλεσε ο Πρωθυπουργός για τρία θέματα: το προσφυγικό, το ασφαλιστικό και την συνταγματική αναθεώρηση. Αρχικά να τονίσουμε ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη έχει έμπρακτα αποδείξει ότι είναι υπέρ του διαλόγου και της συνεννόησης. Για αυτό σταθερή θέση της Δημοκρατικής Αριστεράς είναι ότι συμμετέχουμε στον διάλογο, καταθέτουμε τις απόψεις μας και καταγράφονται οι υπαρκτές και σημαντικές διαφωνίες μας.

Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να εμφανιστεί επικοινωνιακά ανοιχτός σε διαβουλεύσεις και συνεννοήσεις. Εδώ ισχύει ο τίτλος της ταινίας «Κοίτα ποιος μιλάει». Ισχύει αν αναλογιστούμε την στάση που κράτησε για 5 χρόνια ως αντιπολίτευση, αλλά κυρίως την στάση που κράτησε μόλις δύο μήνες πριν στις πρόσφατες εκλογές. Ισχύει αν θυμηθούμε τις εχθρότητες που δημιούργησε προς τα άλλα κόμματα του δημοκρατικού τόξου. Ισχύει αν συνυπολογίσουμε ότι αντιμετωπίζει τους συσχετισμούς στην Βουλή α λα καρτ. Ήξερε πολύ καλά τα προβλήματα, η χώρα παρέμεινε στο ευρώ επειδή κάποιοι έδωσαν συναίνεση παρά την αναποτελεσματική διαπραγμάτευση της κυβέρνησης, πήγε την χώρα σε εκλογές με το διχαστικό σύνθημα τους τελειώνουμε ή μας τελειώνουν και στη συνέχεια έκανε κυβέρνηση και πάλι με τους ΑΝΕΛ με οριακή πλειοψηφία. Διακρινόμενος από μία αλαζονική αυτοπεποίθηση ο πρωθυπουργός συνέχισε να μην ενημερώνει κανέναν, να φέρνει νομοσχέδια με την μορφή του κατεπείγοντος, να φέρνει προς έγκριση 12, ΝΑΙ, 12 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και μόλις δύο μήνες μετά τις εκλογές μόλις αντιλήφθηκε και πάλι ότι χάνει την κυβερνητική πλειοψηφία ζήτησε συνεννόηση. H συναίνεση που ζητά ο πρωθυπουργός δεν μπορεί να λειτουργεί ως ο από μηχανής θεός κάθε φορά που η κυβέρνηση αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα προβλήματα κυβερνησιμότητας. Δεν μπορεί να φέρνει νομοσχέδια μόνη της με την μορφή του κατεπείγοντος, να ασκεί μία αναποτελεσματική πολιτική και μόνο στις περιπτώσεις που κινδυνεύει να χάσει την κυβερνητική πλειοψηφία (όπως τον Αύγουστο ή και τώρα με το ασφαλιστικό και το αγροτικό) να ζητά προσχηματικά συνεννόηση και συναίνεση. Κατά συνέπεια είναι αστείο να παριστάνει ο ΣΥΡΙΖΑ τον συναινετικό παίκτη του πολιτικού συστήματος.

Διότι ο ΣΥΡΙΖΑ μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου και την νίκη του, χωρίς αυτοδυναμία ακόμη και με το απαράδεκτο μπόνους των 50 εδρών, μέσα σε ελάχιστες ώρες δημιούργησε για δεύτερη φορά συγκυβέρνηση με τους ΑΝΕΛ, το κόμμα της λαϊκιστικής δεξιάς. Μία συγκυβέρνηση με οριακή πλειοψηφία, χωρίς καμία προγραμματική συμφωνία, όπως και τον Ιανουάριο του 2015. Εμείς τονίζαμε και προεκλογικά ότι η χώρα στην κατάσταση την οποία βρίσκεται δεν μπορεί να κυβερνηθεί αποτελεσματικά με οριακές πλειοψηφίες. Δεν πέρασαν παρά μόνο δύο μήνες και η κυβέρνηση στηρίζεται πλέον σε 153 βουλευτές. Δυστυχώς η κυβέρνηση με την αναποτελεσματικότητα και τις αυταπάτες της οδηγεί την χώρα σε εκ νέου διακινδύνευση της παραμονής της στην ευρωζώνη. Οι δε εταίροι με τις δικές τους ιδεολογικές εμμονές σπρώχνουν προς την ίδια κατεύθυνση.

Τις τελευταίες ημέρες ακούγονται και λέγονται πολλά και για συνεργασίες. Όμως ο ΣΥΡΙΖΑ μέχρι σήμερα δεν έχει δείξει καμία διάθεση για συναινέσεις, ευρείες πλειοψηφίες και προγραμματικές συμφωνίες. Δεν έχει δείξει διάθεση ούτε καν για την απαραίτητη συνεννόηση στα κρίσιμα ζητήματα με θεσμικό και οργανωμένο τρόπο στην κοινωνία, στους θεσμικούς φορείς και στην Βουλή. Γιατί εκεί γίνεται η συνεννόηση για την παιδεία, το αγροτικό, το ασφαλιστικό.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και το Συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών δεν πρέπει και δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται ως πρόσχημα για την αναζήτηση συνενόχων σε ζητήματα άσκησης κυβερνητικής πολιτικής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ασφαλιστικό. Μείζον ζήτημα για το οποίο δεν ξέρουμε επίσημα την θέση της κυβέρνησης. Ζητήσαμε να φέρει την επίσημη πρότασή της, έγκαιρα, θεσμικά και οργανωμένα, στην Βουλή στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων ώστε να τοποθετηθούμε, να κατατεθούν προτάσεις από την αντιπολίτευση, να γίνει οργανωμένη συζήτηση με τους φορείς. Δυστυχώς η κυβέρνηση το αρνήθηκε. Θα μπορούσε επίσης να καλέσει προ ημερήσιας διάταξη συζήτηση στην Βουλή όπου θα τοποθετηθούν και οι Πρόεδροι των κομμάτων. Δεν το έπραξε. Ο αρμόδιος Υπουργός δεν ενημέρωσε ούτε την Βουλή ούτε τους θεσμικούς φορείς ούτε την κοινωνία. Είναι άραγε συναινετική αυτή η πρακτική; Είναι συναινετική η ενημέρωση μόνο των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ από τον αρμόδιο Υπουργό και μόλις διαπιστώθηκε ότι κινδυνεύει η κυβερνητική πλειοψηφία να συγκαλείται το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών;

Στην χώρα μας όντως απαιτούνται συνεργασίες, συναινέσεις και προγραμματικές συμφωνίες και εμείς το υλοποιήσαμε με την Δημοκρατική Συμπαράταξη ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ συνεχίζουν σε μία λογική που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής.

Όμως η κυβέρνηση σε τι ακριβώς ζητάει στήριξη σήμερα; Στις αυταπάτες και στις ιδεολογικές εμμονές; Σε νομοσχέδια που έρχονται με την μορφή του κατεπείγοντος, τα διαπραγματεύεται μόνη της με τους εταίρους, δεν τα γνωρίζουμε και εν τέλει λόγω αναποτελεσματικής διαπραγμάτευσης περιέχουν ακραία υφεσιακά μέτρα; Αν ψάχνει συνενόχους σε μία πολιτική που οδηγεί ταχύτατα στην εκ νέου διακινδύνευση της ευρωπαϊκής πορείας της χώρας δεν θα βρει σε εμάς. Ο τόπος έχει ανάγκη βαθιές αλλαγές, αναγκαίες τομές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Δεν πρόκειται να συναινέσουμε σε μία αναποτελεσματική και αναχρονιστική πολιτική που αποφασίζουν ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ και οδηγεί σε βάθυνση της κρίσης με φτωχοποίηση μεγάλης μερίδας του πληθυσμού.

Εμείς είμαστε σταθεροί στην θέση μας. Χρειάζεται άμεσα αναθεώρηση των δυσμενών επαχθώ όρων του μνημονίου. Αυτό προϋποθέτει μια κυβέρνηση ευρείας πλειοψηφίας, φιλοευρωπαϊκή και μεταρρυθμιστική, ικανή να αποκαταστήσει την αξιοπιστία της χώρας, να προωθήσει τομές και προοδευτικές αλλαγές και να διαπραγματευτεί αποτελεσματικά με τους δανειστές.

Ειδικότερα απαιτούνται:

κυβέρνηση ευρύτερης συνεννόησης και συνεργασίας των δυνάμεων που επιδιώκουν την υπέρβαση της κρίσης με παραμονή της χώρας στην Ε.Ε. και την ευρωζώνη.

προοδευτική προγραμματική συμφωνία.

χρονοδιάγραμμα τήρησης της συμφωνίας, συνεχής έλεγχος εφαρμογής της και επικαιροποίησή της ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Δέσμευση σε βαθιές αλλαγές, αναγκαίες τομές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη ο τόπος και σε αποτελεσματική διαπραγμάτευση με τους εταίρους.

Ισχυρή εξυγιαντική παρέμβαση με άμεσες αλλαγές στο πολιτικό σύστημα: αλλαγή του εκλογικού συστήματος με την απλή αναλογική, την κατάργηση του bonus των 50 εδρών, την κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών, την εξυγίανση και τη διαφάνεια σε όλα τα θέματα λειτουργίας του πολιτικού συστήματος.

Σήμερα η ΚΕ πρέπει να ανοίξει έναν διάλογο για τις πολιτικές εξελίξεις, πρέπει να διατυπωθούν προβληματισμοί και προτάσεις. Θέλω να ακούσω τις γνώμες σας. Σήμερα έχουμε την δυνατότητα μιας δημοκρατικής διαδικασίας, να ανταλλάξουμε απόψεις για την πορεία των εξελίξεων.

Όσον αφορά τη θέση μας για τα τρία επίμαχα θέματα του Συμβουλίου, έχουμε να επισημάνουμε τα εξής.

Αναφορικά με το ασφαλιστικό, οι αντικρουόμενες και αλληλοαναιρούμενες δηλώσεις των κυβερνητικών στελεχών σε συνδυασμό με το πόρισμα της «Επιτροπής Σοφών» δημιουργούν εύλογη ανησυχία και προοιωνίζουν την πλήρη κατεδάφιση του συστήματος. Από την αλήστου μνήμης 13η σύνταξη στους χαμηλοσυνταξιούχους, η κυβέρνηση εμφανίσθηκε να συζητά και τη χορήγηση της πενιχρής εθνικής-βασικής σύνταξης με εισοδηματικά κριτήρια. Οι έως σήμερα ενέργειες της κυβέρνησης δείχνουν προθέσεις και χαρακτηρίζονται από απίστευτη προχειρότητα. Η κυβέρνηση θα πρέπει να καταλάβει ότι τα σημερινά προβλήματα είναι τόσο οξυμένα που απαιτούν άλλου είδους αντιμετώπιση.

Κι είναι πράγματι άξιο απορίας αν αυτή η πολιτική έχει κάποιο ουσιαστικό σχέδιο και αν οδηγεί κάπου πλην της φτωχοποίησης του μεγαλύτερου ποσοστού του πληθυσμού. Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε το Πόρισμα της «Επιτροπής Σοφών» υπογραμμίσαμε ότι απαιτείται ευρύτατη επαγρύπνηση όλων των κομμάτων, συνδικάτων και κοινωνικών φορέων για μια αποτελεσματική διαβούλευση εντός των προσεχών εβδομάδων. Προειδοποιούσαμε ότι η οριστική κατεδάφιση ενός ιδιαιτέρως σαθρού συνταξιοδοτικού συστήματος μπορεί ανά πάσα στιγμή να επισυμβεί.

Το διήμερο αυτό, αντιμετωπίζουμε την επικοινωνιακή καταιγίδα για τη συζήτηση του ασφαλιστικού στο επίπεδο του Συμβουλίου των Πολιτικών Αρχηγών, χωρίς ακόμη να γνωρίζει κανείς ποια είναι η πρόταση της κυβέρνησης, χωρίς να έχει προηγηθεί η οποιαδήποτε διαβούλευση είτε στην κοινωνία είτε στην Βουλή.

Εμείς ως Δημοκρατική Αριστερά και ως Δημοκρατική Συμπαράταξη έχουμε επεξεργασμένες θέσεις για το ασφαλιστικό, που αφορούν και την πρώτη φάση για το άμεσο ταμειακό πρόβλημα αλλά και τη δεύτερη φάση για ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα για τις επόμενες δεκαετίες, συνδέοντας την πορεία του και τα χαρακτηριστικά του με την πορεία της οικονομίας της χώρας

Οι προτάσεις αυτές ξεκινούν από τη διασφάλιση ενός ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τους συνταξιούχους και αφορούν στη δομή του ασφαλιστικού συστήματος, την αρχιτεκτονική του, τη χρηματοδότησή του.

Επειδή μάλιστα πολλά ακούγονται και οι σχετικές διαρροές οργιάζουν τονίζω ότι η κατάργηση του ΕΚΑΣ, η αύξηση των εισφορών για μισθωτούς και επιχειρήσεις και προ πάντων η φαλκίδευση της συμμετοχής του κράτους στην κοινωνική ασφάλιση θα μας βρουν απέναντι.

Όσον αφορά το προσφυγικό, είναι κρίσιμο θέμα που αφορά τα εθνικά μας συμφέροντα και επιβάλλεται να επιδιωχθεί η μέγιστη εθνική συνεννόηση. Αν η οικονομική κρίση, για την οποία σας έκανα λόγο πρωτύτερα, συνδυαστεί με τα τρομοκρατικά πλήγματα στην καρδιά της Ευρώπης, το προσφυγικό και τη μαζική μετακίνηση μεταναστευτικών ροών από την Ασία και την Αφρική προς την χώρα μας αλλά και γενικότερα την ήπειρό μας, τότε γίνεται απολύτως κατανοητό το βάθος της κρίσης.

Στο πλαίσιο όμως αυτό, ο διαχωρισμός της αντιμετώπισης της τρομοκρατίας από την διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος είναι εξαιρετικά σημαντικός. Εξάλλου και πολλοί πρόσφυγες είναι θύματα των τρομοκρατών. Συνεπώς το πρόβλημα είναι πολυσύνθετο.

Και ειδικότερα για την χώρα μας που πρώτα αυτή καλείται να αντιμετωπίσει το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα. Δυστυχώς όμως χωρίς επιτυχία. Το ζήτημα των μεταναστευτικών ροών δεν είναι μόνο ζήτημα διεκδίκησης χρημάτων, χρειάζεται εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης του ζητήματος. Πρόκειται για διαχείριση κρίσης και η κυβέρνηση σε αυτούς τους εννιά μήνες αποδείχθηκε εντελώς αναποτελεσματική. Το προηγούμενο χρονικό διάστημα έγκαιρα επισκεφθήκαμε ως αντιπροσωπεία της ΔΗΜΑΡ για το φλέγον ζήτημα και τον Δήμαρχο Αθηναίων και την πλατεία Βικτωρίας, και τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής. Έκανα ειδική παρέμβαση στην Βουλή για το ζήτημα αυτό. Δυστυχώς η χώρα έμεινε πολύ πίσω. Για αυτούς τους λόγους έπρεπε και πρέπει να υπάρχει εθνικό σχέδιο και κινητοποίηση. Δεν λύνεται το προσφυγικό με φιέστες όπως αυτή που πρωταγωνίστησε ο κ. Τσίπρας για την μετεγκατάσταση 30 μόλις προσφύγων στο Λουξεμβούργο, ενώ την επόμενη ημέρα πνίγηκαν περισσότεροι στο Αιγαίο. Η μετεγκατάσταση είναι ένα σωστό μέτρο αλλά δεν πρόκειται να λειτουργήσει ούτε να γίνει γνωστή στους πρόσφυγες με τέτοιες ενέργειες και θα αποτύχει αν δεν υπάρχει ολοκληρωμένος ευρωπαϊκός σχεδιασμός για την μετεγκατάσταση 160.000 προσφύγων.

Η προσφυγική κρίση κλιμακώνεται συνεχώς. Η χώρα ενώ βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης καλείται παράλληλα να σηκώσει ένα απίστευτο κοινωνικό και οικονομικό βάρος που δεν το αντέχει. Είναι πιθανόν σύντομα να προκληθούν ισχυρές παρενέργειες. Η Ελλάδα μεταβάλλεται χωρίς δυνατότητα επιλογής, σε αποθήκη ψυχών εξαιτίας της έλλειψης ξεκάθαρης εθνικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς στρατηγικής.

Η διεθνής κοινότητα και η Ε.Ε. πρέπει σύντομα να πιέσουν ουσιαστικά για ειρήνευση στην Συρία που είναι και το μοναδικό αποτελεσματικό φάρμακο στην προσφυγική κρίση. Αλλιώς ο καιροσκοπισμός και η αδιαφορία κάποιων κρατών θα μεταβληθεί γρήγορα σε έναν ασυγκράτητο εθνικισμό που θα πλήξει το όραμα της ενωμένης Ευρώπης.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορεί να παραμένει ουσιαστικά απαθής στην ανθρωπιστική κρίση που συντελείται.

Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει, πέραν της εγρήγορσης των ίδιων των κρατικών δομών όπου υπάρχουν, να πρωτοστατήσει στην άμεση οργάνωση και συνεργασία όλων των φορέων

Το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα είναι μία βραδυφλεγής βόμβα που απαιτεί άμεσες λύσεις. Εμείς έχουμε επανειλημμένα καταθέσει τις προτάσεις μας για την διαμόρφωση μιας συνολικής μεταναστευτικής πολιτικής. Και τονίσαμε στην κυβέρνηση εγκαίρως ότι η οποιαδήποτε συσχέτιση χρέους και προσφυγικού δεν θα φέρει αποτέλεσμα, ούτε στη διαχείριση του χρέους, αλλά ούτε και του προσφυγικού. Είναι λάθος στρατηγική.

Σημειώνουμε επίσης ότι το ταξίδι του Πρωθυπουργού στην Τουρκία δεν απέδωσε τίποτα συγκεκριμένο. Το ζήτημα δεν είναι διμερές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Ούτε τριμερές, μεταξύ Ελλάδας, Τουρκίας και Γερμανίας. Είναι ζήτημα μεταξύ Ε.Ε. και Τουρκίας. Η Τουρκία κάνει λάθος που προσπαθεί να συνδέσει ευρύτερα ζητήματα στις διαπραγματεύσεις της, δεν πρέπει και η χώρα μας -η οποία βέβαια είναι μέλος της Ε.Ε.-, να μπει σε αυτή τη διαδικασία. Θα πρέπει να διεκδικήσουμε να γίνει το προσφυγικό, ευρωπαϊκό ζήτημα.

Όσον αφορά την αναγκαία συνταγματική αναθεώρηση, θέμα του σημερινού Συμβουλίου, χρήσιμο αρχικά είναι να αναφερθούμε στις άμεσες αλλαγές στο πολιτικό σύστημα που προτείνουμε εδώ και τώρα, με απλό νόμο: η άμεση κατάργηση του μπόνους των 50 εδρών με στόχο ένα αναλογικότερο σύστημα και η αναδιάταξη των εκλογικών περιφερειών με κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών.

Η συνταγματική αναθεώρηση είναι μια διαδικασία, η οποία πρέπει να εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή συναίνεση και να αποτυπώνει τη συμφωνία της κοινωνίας και της πολιτικής, στο μέγιστο δυνατό επίπεδο.

Η χώρα έχει ανάγκη ενός εκλογικού συστήματος, το οποίο θα έχει μια εγγυημένη διάρκεια ισχύος, έτσι ώστε όλοι να γνωρίζουν τους «κανόνες» και να μην υπάρχει δυνατότητα αλλαγής τους κατά το δοκούν από την εκάστοτε πλειοψηφία. Το εκλογικό σύστημα θα πρέπει να αποτυπώνει πιστά τη βούληση του εκλογικού σώματος, χωρίς στρεβλώσεις και «στατιστικές αλχημείες», και να ενθαρρύνει τη συναίνεση και τη συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων καθώς και τις κυβερνήσεις συνεργασίας, που είναι ένα εμφανές πια κοινωνικό αίτημα.

Βασικά σημεία αιχμής της πρότασής μας είναι:

Αλλαγή του εκλογικού νόμου με καθιέρωση της απλής αναλογικής, με σκοπό την πιστότερη δυνατή αποτύπωση της βούλησης των πολιτών. Κοινή δέσμευση και ρήτρα μη-δυνατότητας αλλαγής του εκλογικού νόμου πριν την πάροδο καθορισμένου χρονικού διαστήματος.

Κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών.

Αυστηρός περιορισμός εκλογικών δαπανών, με περιοριστική αναφορά στο νόμο των δυνατοτήτων επικοινωνίας και προβολής.

Καθιέρωση μέτρων κατά της αθέμιτης επιρροής εξωθεσμικών παραγόντων.

Ορισμός του αριθμού 15 έως 20 ως ανώτατου για τον αριθμό των υπουργείων.

Εκτενής διάλογος για δύο θέματα σε σχέση με τους βουλευτές:

α) Μείωση του αριθμού των βουλευτών σε 200, με απλό νόμο χωρίς συνταγματική αναθεώρηση.

β) Καθιέρωση του ασυμβιβάστου της ιδιότητας του υπουργού (ή ορισμό ενός μικρού μόνο ποσοστού) με την ιδιότητα του βουλευτή.

Η χώρα χρειάζεται μια ελπιδοφόρα προοπτική. Υπάρχει ανάγκη αλλαγής πολιτικής, την οποία δεν μπορεί να επιτύχει η σημερινή κυβέρνηση. Από την άλλη στην κρίσιμη αυτή συγκυρία, έρχεται να προστεθεί και η ανικανότητα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Η Νέα Δημοκρατία με την εσωκομματική της κόντρα για την αρχηγία αλλά και με τον ελλιπή προγραμματικό της λόγο και την στείρα της αντιπολίτευση προφανώς και δεν ασκεί επιτυχώς τα καθήκοντα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Εξάλλου είναι πρόσφατη η ιστορία, με την καταστροφική πολιτική των ετών 2004-2009 που οδήγησε την χώρα στα μνημόνια, ενώ στην συνέχεια με τα Ζάππεια και τον «δεξιό» λαϊκισμό υποσχέθηκε τα πάντα στους πάντες. Ο ΣΥΡΙΖΑ αναρριχήθηκε στην εξουσία με έναν «αριστερό λαϊκισμό που σήμερα τον πληρώνει. Στην πραγματικότητα αρχικά ο «αριστερός» λαϊκισμός του κ. Τσίπρα πήρε την θέση του «δεξιού» λαϊκισμού του κ. Σαμαρά και σήμερα το «success story» του κ. Τσίπρα έχει πάρει την θέση του «success story» του κ. Σαμαρά. Αναπαράγονται τα ίδια λάθη του παρελθόντος.

Σε αυτό το σημερινό πολιτικό τοπίο χρειάζεται να ειπωθούν αλήθειες χωρίς να μετράμε το πολιτικό και κομματικό κόστος. Εδώ που έφθασε η χώρα, χρειάζονται άμεσα τολμηρές αλλαγές, βαθιές τομές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Άμεσα. Έστω και στο και πέντε, γιατί αλλιώς οι συνέπειες θα είναι επώδυνες. Εμείς θέλουμε να προωθήσουμε μία πραγματικά προοδευτική πολιτική. Θεωρούμε πώς η λύση είναι οι εξυγιαντικές παρεμβάσεις σε όλους τους τομείς πολιτικής, η εξοικονόμηση δαπανών και όχι η υπερφορολόγηση. Δεν συμφωνούμε με την μετακίνηση του βάρους της προσαρμογής συνεχώς στους αδύναμους. Αλλά είμαστε απέναντι και στον λαϊκισμό, που καλλιέργησε και καλλιεργεί αυταπάτες για επαναφορά στην πρότερη προβληματική κατάσταση και μάλιστα χωρίς δύσκολες αλλαγές. Δεν προτάσσουμε τον κρατισμό, δεν υιοθετούμε όλα ανεξαιρέτως τα συντεχνιακά αιτήματα και δεν αντιμετωπίζουμε τους πολίτες ως πελάτες. Θεωρούμε ότι η ιδιωτική οικονομία και η υγιής επιχειρηματικότητα πρέπει να στηριχθούν για να μειωθεί η ανεργία και να επιτευχθεί η ανάπτυξη. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να υπάρξει άμεσα ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο ανάπτυξης. Με εξυγιαντικές παρεμβάσεις σε όλους τους τομείς πολιτικής. Με εξορθολογισμό και μείωση δαπανών ώστε να σταματήσουν τα μέτρα υπερφορολόγησης που πνίγουν την οικονομία και οδηγούν σε φαύλο κύκλο ύφεσης και ανεργίας.

Η κρίση δεν θα ξεπεραστεί αν δεν προωθηθεί μία πραγματικά προοδευτική πολιτική και η Δημοκρατική Αριστερά συμβάλλει αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση βάσει των ιδρυτικών της αρχών και των ανανεωτικών της ιδεών.

Στο κόμμα μας, την Δημοκρατική Αριστερά, τις προηγούμενες ημέρες έγινε η κατανομή τομέων και αρμοδιοτήτων του κόμματος. Και θα ήθελα να ζητήσω από όλα τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής να πρωταγωνιστήσουν στη δουλειά των τομέων του κόμματος και να συμμετέχουν ενεργά στους τομείς και στις αρμοδιότητες ενδιαφέροντος τους.

Προχωρούμε στην οργανωτική μας ανασυγκρότηση σε όλη την Ελλάδα και μόλις ολοκληρωθεί θα προχωρήσουμε σε Πανελλαδική Συνδιάσκεψη της Δημοκρατικής Αριστεράς για όλα τα θέματα.

Η πορεία μας τους 2 μήνες που συμμετέχουμε στην Βουλή επιβεβαιώνει τις προθέσεις μας, παρουσιάζουμε προτάσεις και αξιοποιούμε την κοινοβουλευτική μας εκπροσώπηση με σημαντικές παρεμβάσεις και συνεχείς δράσεις. Κατατέθηκαν ήδη περισσότερες από 15 ερωτήσεις για τρέχοντα ζητήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία, όπως η καθυστέρηση στην υλοποίηση μεγάλων δημόσιων έργων, η βελτίωση θεμάτων στην παιδεία και στην υγεία, η ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα. Επίσης κατατέθηκαν πλήθος τροπολογιών οι οποίες δυστυχώς δεν έγιναν αποδεκτές από την κυβέρνηση. Αντίθετα έχουν υπάρξει τροπολογίες της κυβέρνησης ή βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που εμείς τις υπερψηφίσαμε. Άλλη μία ένδειξη για το ποιος επιδιώκει συναινέσεις και ποιος όχι. Ενημερωτικά σημειώματα για την στάση μας σε όλα νομοσχέδια αποστέλλονται σε όλα τα μέλη του κόμματος. Από την δράση μας είναι φανερό ότι δεν ασκούμε στείρα αντιπολίτευση. Έχουμε καταψηφίσει νομοσχέδια που κινούνται σε λάθος κατεύθυνση, αλλά έχουμε υπερψηφίσει και αναγκαία νομοσχέδια, όπως και σημαντικό αριθμό άρθρων σε νομοσχέδια που καταψηφίζουμε. Να θυμίσουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν αντιπολίτευση όπως και η ΝΔ σήμερα άσκησαν και ασκούν μία στείρα αντιπολίτευση καταψηφίζοντας τα πάντα.

Ταυτόχρονα η Δημοκρατική Αριστερά συμμετέχει ενεργά σε εκδηλώσεις με έντονο κοινωνικό πρόσημο. Την περασμένη Δευτέρα η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης πραγματοποίησε εκδήλωση για τον αγροτικό τομέα. Καλέσαμε φορείς των αγροτών από όλη την Ελλάδα στην αίθουσα Γερουσίας της Βουλής, η οποία γέμισε ασφυκτικά και ακούσαμε τους αγρότες παρουσιάζοντας τις προτάσεις μας. Λίγες ημέρες πριν με πρωτοβουλία της Δημοκρατικής Αριστεράς πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση για την Ανανεωτική Αριστερά και την Σοσιαλδημοκρατία, με πλήθος συμμετεχόντων και πλούτο ιδεών και προτάσεων. Θα συνεχίσουμε με ακόμη πιο εντατικό ρυθμό. Η Δημοκρατική Αριστερά είναι παρούσα στις εξελίξεις και στην πολιτική ζωή του τόπου επιβεβαιώνοντας καθημερινά την αντιστοιχία της παρουσίας της με τις ιδέες που επαγγέλλεται.

Συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της Δημοκρατικής Συμπαράταξης από θέση αυτονομίας και με το σύνολο των προτάσεών της, με τα βασικά ιδεολογικά της προτάγματα, της ανανεωτικής αριστεράς, του δημοκρατικού σοσιαλισμού, της σύγχρονης σοσιαλδημοκρατίας και της πολιτικής οικολογίας.

Σε αυτό το πολιτικό τοπίο, με τον προγραμματικό μας λόγο και τις προτάσεις μας εντός και εκτός κοινοβουλίου, την εποικοδομητική και όχι την στείρα αντιπολίτευση, τις πρωτοβουλίες αλλά και την συνέπεια προεκλογικών λόγων και μετεκλογικών πράξεων δείχνουμε ότι έχουμε πολλά να συνεισφέρουμε και θα συνεισφέρουμε.

Κυρίαρχος στόχος μας είναι η ενεργοποίηση των πολιτών σε όλες τις διαδικασίες. Γιατί η λογική: από τα πάνω προς τα κάτω πρέπει να αλλάξει. Και αυτό πράττουμε. Θέλουμε να συμμετέχει η κοινωνία από τα κάτω, με γόνιμους προβληματισμούς και άμεσες προτάσεις.

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη που συγκροτήσαμε, αποτελεί τη βάση που θα εκφράσει τους πολίτες του ευρύτερου προοδευτικού χώρου της σοσιαλδημοκρατίας, της Ανανεωτικής Αριστεράς, της πολιτικής οικολογίας, της δημοκρατίας και της προόδου.

Εμείς δεν μένουμε στα λόγια, κάνουμε πράξεις. Η Δημοκρατική Συμπαράταξη προχωράει με σταθερά βήματα στα επόμενα στάδια. Μετά την συγκρότηση του κεντρικού συντονιστικού συμβουλίου, ακολουθεί η συγκρότηση των περιφερειακών συντονιστικών οργάνων. Παράλληλα σχεδιάζεται η διοργάνωση Πολιτικής και Προγραμματικής Συνδιάσκεψης την άνοιξη του 2016, με στόχο την διατύπωση του νέου προγραμματικού μας λόγου φυσιογνωμίας, την δημιουργία νέων δεσμών με την κοινωνία και τους φορείς της και κυρίως την συμμετοχή ανθρώπων με νέες ιδέες από την παραγωγή, τον επιστημονικό κλάδο.

Με την κυβέρνηση να έχει προβλήματα βιωσιμότητας, την αξιωματική αντιπολίτευση να παρουσιάζει εικόνα διάλυσης, απαιτείται ένας ισχυρός προοδευτικός πόλος της σοσιαλδημοκρατίας και της Ανανεωτικής Αριστεράς, ικανός να γίνει καταλύτης εξελίξεων. Ανοιχτός σε άλλες δυνάμεις της κεντροαριστεράς, του προοδευτικού χώρου, της πολιτικής οικολογίας.

Επίκεντρο αυτής της προσπάθειας είναι η Δημοκρατική Συμπαράταξη.

Έχουμε διδαχτεί από τα λάθη μας. Μπορούμε ως χώρος ρεαλισμού, προοδευτικών ιδεών και αριστερής οπτικής να συμβάλουμε αποφασιστικά στις εξελίξεις.

Είναι στο χέρι μας και είμαι αισιόδοξος ότι θα το πετύχουμε».

Η απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής της ΔΗΜΑΡ

28/11/2015

Στην προηγούμενη απόφαση της Κ.Ε. τονίζαμε τον καθοριστικό ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις που καλείται να παίξει η Δημoκρατική Αριστερά.

Αυτή η προσπάθεια της Δημοκρατικής Αριστεράς έχει να κάνει με την επαναφορά μας στο πολιτικό προσκήνιο και την συμβολή μας στην αναγέννηση και την ανασύνθεση του χώρου της Σοσιαλδημοκρατίας και της Ανανεωτικής Αριστεράς.

Η εκλογική συμπαράταξή μας δεν είναι σημαία ευκαιρίας, αλλά αφετηρία για τη δημιουργία ενός προοδευτικού πόλου. Στόχος μας είναι η προώθηση ενός προγράμματος προοδευτικής αλλαγής στη χώρα με σταθερό ευρωπαϊκό προσανατολισμό.

Συστατικά στοιχεία της συνεργασίας μας είναι η παραμονή της χώρας στο σκληρό πυρήνα της Ε.Ε. και δεύτερον η δέσμευση σε ένα προοδευτικό πολιτικό πρόγραμμα.

Επίσης όπως έχουμε αποφασίσει η πολιτική και η οργανωτική αυτονομία της Δημοκρατικής Αριστεράς αλλά και όλων των συμμετεχόντων στην Δημοκρατική Συμπαράταξη είναι αυτονόητη.

Από την προηγούμενη απόφαση της Κ.Ε. είχαμε δεσμευθεί για άμεσες ενέργειες που αφορούν την Δημοκρατική Αριστερά αλλά και την Δημοκρατική Συμπαράταξη.

Συγκεκριμένα:

1)Αναδείχθηκαν οι συντονιστικές επιτροπές στην Α’ και Β’ Αθήνας, στον Πειραιά και στην Αττική.

Οριστικοποιούνται τα συντονιστικά σε όλους τους νομούς.

2) Έγιναν συγκεντρώσεις μελών και στελεχών της Δημοκρατικής Αριστεράς στη Θεσσαλονίκη, Γιάννενα και Πελοπόννησο.

3) Μορφοποιήθηκε το Οργανωτικό Γραφείο.

4) Έγινε συγκρότηση Τομέων και Αρμοδιοτήτων.

Ζητήθηκε από τα μέλη της ΚΕ να δηλώσουν την διαθεσιμότητά τους. Επισημαίνουμε ότι Τομείς θα συγκροτούνται στο βαθμό που εξασφαλίζονται συνθήκες καλής λειτουργίας αλλά και κρίσιμη μάζα μελών που συμμετέχουν.

5) Έγινε με επιτυχία η εκδήλωση του κόμματος για την Σοσιαλδημοκρατία και την Ανανεωτική Αριστερά στο Τιτάνια.

6) Συμμετείχαμε και παίρνουμε μέρος σε δραστηριότητες φορέων καθώς και κάνουμε αισθητή την παρουσία μας στα μεγάλα πολιτικά γεγονότα. (Πολυτεχνείο –Απεργία-ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ-Γαλλική Πρεσβεία)

7) Σήμερα αποφασίζουμε το ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ. Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα ιδέα για ένα κέντρο θεωρητικών, προγραμματικών και πολιτικών επεξεργασιών και συζητήσεων. Ορίζουμε μια Επιτροπή Πρωτοβουλίας ώστε το ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ να προχωρήσει σε συγκρότηση και στη συνέχεια να οργανώσει ανοιχτές εκδηλώσεις και συζητήσεις για μεγάλα θέματα της κοινωνίας, των ιδεών, των πολιτικών εξελίξεων. Στηρίζουμε αυτή την πρόταση ως ένα κέντρο που κινείται στο χώρο της δημοκρατικής, ανανεωτικής, μεταρρυθμιστικής Αριστεράς, στο χώρο της Αριστερής σοσιαλδημοκρατίας, της πολιτικής οικολογίας. Επομένως για ένα σοβαρό προγραμματικό και πολιτικό επαναπροσδιορισμό του ευρύτερου χώρου μας με αυτοτέλεια και ενδεχομένως με νομική υπόσταση.

Πρόγραμμα Δράσης για την Δημοκρατική Αριστερά

– Συνεχίζονται οι συσκέψεις του κόμματος σε όλη την Ελλάδα με παρουσία του Προέδρου, του Γραμματέα ή στελεχών.

– Για τον καλύτερο συντονισμό και επιτυχία πρέπει να γίνεται συνεννόηση με αντίστοιχες Οργανώσεις της συμπαράταξης εκεί όπου απευθυνόμαστε σε κοινωνικούς φορείς και κατοίκους.

– Επιδίωξη είναι μόλις ολοκληρωθεί η νέα οργανωτική δομή να γίνει Πανελλαδική Συνδιάσκεψη της Δημοκρατικής Αριστεράς αρχές του 2016.

– Στην Περιφέρεια θα γίνει προσπάθεια για ημερίδες της Δημοκρατικής Αριστεράς για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα.

Για την Δημοκρατική Συμπαράταξη

– Συγκροτήθηκε και συνεδρίασε το Κεντρικό Συντονιστικό Συμβούλιο και καθόρισε αρμοδιότητες. Επίσης ορίσθηκαν υπεύθυνοι του οργανωτικού σχεδιασμού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και από πλευράς Δημοκρατικής Αριστεράς συμμετέχει ο Γραμματέας.

– Έγινε με επιτυχία εκδήλωση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Καβάλα με ουσιαστική συμβολή της Δημοκρατικής Αριστεράς

– Έγινε εκδήλωση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για τα αγροτικά ζητήματα στη Βουλή παρουσία φορέων

– Έγινε προσπάθεια και έχουμε αποτελέσματα σε ότι αφορά την κοινή εικόνα και εμφάνιση της.

– Συγκρότηση περιφερικών οργάνων με σύνθεση ανάλογη με τις ανάγκες της περιφέρειας και στη βάση του τρόπου συγκρότησης του Κεντρικού Συντονιστικού.

– Προγραμματική Συνδιάσκεψη της Δημοκρατικής Συμπαράταξης την άνοιξη του 2016.

– Εξειδίκευση και συγκεκριμενοποίηση της προγραμματικής συμφωνίας.

– Συντονισμός του τομέα επικοινωνίας.

– Δημιουργία ιστότοπου.

Αποχωρούμε από τα αδιέξοδα

(το κείμενο των 17 μελών της ΚΕ που απεχώρησαν από την ΔΗΜΑΡ)

Αθήνα 28/11/2015

Τρία χρόνια αντιμαχόμαστε ένα σύστημα χειραγώγησης της ελπίδας και των ιδεών της Ανανεωτικής Αριστεράς, που διαρκώς προσπαθεί, με κάθε τρόπο, να αγκιστρωθεί στην εξουσία, διαστρεβλώνοντας ιδέες, έννοιες και δημοκρατικές πρακτικές.

Η ΔΗΜΑΡ της ελπίδας του 2010, αλώθηκε και τελικά αλλοτριώθηκε.

Αποτέλεσμα του συνεχούς ετεροπροσδιορισμού της σε άλλα, ξένα γι αυτή και το πολιτικό προσωπικό της, ιδεολογικά ρεύματα και πρακτικές.

Τώρα έχει μείνει μόνο μια ταμπέλα για να θυμίζει από πού αρχίσαμε.

Τώρα έχει παραμείνει ένα όνομα, για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα σχέδια των ολίγων, ελάχιστων, που χωρίς ιδεολογικό στίγμα προσπαθούν να προσδεθούν σε άλλους χώρους για να εξασφαλίσουν τη προσωπική τους πολιτική επιβίωση.

Δεν συζητάει κανείς τους τι ανάγκες έχει ο τόπος, αλλά μόνο τι ανάγκες έχουν οι ίδιοι.

Προσπαθούν να συνεργαστούν με όσους υποστήριζαν τις πολιτικές που δημιούργησαν τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα.

Η Σύγχρονη Ανανεωτική Αριστερά, διαρκώς Ανανεούμενη, αντιλαμβάνεται το Σοσιαλισμό, σαν ένα σύστημα διαρκούς κοινωνικής και οικονομικής εξέλιξης και μετασχηματισμού, με ελευθερία, δημοκρατία και αυτοδιαχείριση, με διαθρωτικές αλλαγές, με τη συμμετοχή της κοινωνίας για ένα άλλο πρότυπο ζωής, απέναντι στον καταναλωτισμό και την εμπορευματοποίηση.

Στη πράξη προωθείται η συνεργατικότητα, η συμμετοχικότητα, η εργασιακή δημοκρατία, ο περιορισμός της υπερεργασίας και του ποσοστού υπεραξίας της εργασίας προς όφελος του συνόλου της κοινωνίας, με ενίσχυση των καθολικών κοινωνικών παροχών σύμφωνα με τις αντοχές και τα όρια του πλανήτη και των οικοσυστημάτων και με βάση τις δυνατότητες και τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών, ως συνειδητών μελών ενός οργανωμένου κοινωνικού συνόλου με υπερεκτεταμένους δημοκρατικούς θεσμούς και νομοθεσία, δικαιώματα και υποχρεώσεις που θα εφαρμόζονται ισότιμα και ισόνομα από όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες.

Η Ανανεωτική Αριστερά στον 21ο αιώνα δε μπορεί παρά να είναι ανανεούμενη και να υπερβαίνει τα πολιτικά σχέδια που δοκιμάστηκαν από την Αριστερά τον 20ο αιώνα (σοσιαλιστική, σοσιαλδημοκρατική, κομμουνιστική εκδοχή) και να απαντά με πειστικότητα στα νέα δεδομένα.

Θέτει την ικανοποίηση των ανθρώπινων αναγκών σε περιβάλλον ελευθερίας και ευημερίας, με τη διάχυση του πλούτου, υλικού και πνευματικού, σε ολόκληρο το φάσμα της κοινωνίας, ανάλογα με τις ανάγκες αλλά και τη συμμετοχή του καθενός.

Η Ανανεωτική Αριστερά ήρθε για να υπερβεί τα παλιά σχέδια της Σοσιαλδημοκρατίας (και όχι μόνο) και ως εκ τούτου είναι ασύμβατη η συνύπαρξη σε κοινούς φορείς, πολύ περισσότερο όταν εκφραστής της σοσιαλδημοκρατίας είναι το ΠΑΣΟΚ, που αποστρέφεται η Ελληνική κοινωνία.

Στα αδιέξοδα που δημιουργεί η πολιτική τους εμείς θα αντιταχθούμε.

Θα διεκδικήσουμε εκ νέου, μαζί με την κοινωνία και τους σκεπτόμενους πολίτες, το μέλλον μας.

Αποχωρούμε πριν αλώσουν και τον χώρο των ιδεών, της ανανέωσης, της ελπίδας, της αξιοπρέπειας.

Αποχωρούμε από αυτό που οι πολίτες καταδίκασαν, δηλαδή την κομματοκρατία και την δυσοσμία του παραγοντισμού.

Ήμασταν πάντοτε θετικοί σε οποιαδήποτε συνεργασία με πολιτικούς και προγραμματικούς όρους. Καταθέταμε ευθαρσώς και ειλικρινώς τις απόψεις μας. Στο όνομα της ενότητας δεν αποχωρήσαμε από το κόμμα και πρωτοστατήσαμε στις εκλογές του Ιανουαρίου, όταν άλλοι κρύβονταν. Παραμείναμε σιωπηλοί στην τελευταία συνεργασία ώστε να μην λαβωθεί η προσπάθεια της κομματικής πλειοψηφίας αν και τονίσαμε ότι αυτό αποτελεί κοινωνική μειοψηφία.

Το κάναμε με ήθος, όπως αρμόζει σε στελέχη της Ανανεωτικής Αριστεράς.

Φευ!

Δεν εισακούστηκε ούτε μία πρότασή μας, αν και τα αποτελέσματα της πολιτικής τους έφεραν ένα κόμμα-ελπίδα στο 0,49% και τελικά στην ενσωμάτωσή του στο ΠΑΣΟΚ.

Προφανώς δεν είναι στραβός ο γιαλός. Αυτοί στραβά αρμενίζουν.

Αποχωρούμε από τα αδιέξοδα, για να δημιουργήσουμε διεξόδους.

Προτείνουμε 13 βήματα για την συγκρότηση μια άλλης Κοινωνίας

1. στην αντιπροσώπευση εισάγουμε τη λογική της ενεργής συμμετοχής στη λήψη των αποφάσεων,

2. στη λογική της ατομικότητας εισάγουμε την αλληλεγγύη και το συνεργατισμό,

3. στη λογική του κέρδους με κάθε κόστος εισάγουμε τη λογική του σεβασμού του οικολογικού-κοινωνικού αποτυπώματος κάθε παραγωγικής/οικονομικής διαδικασίας,

4. στη λογική των αγορών εισάγουμε τη λογική της ελεύθερης έκφρασης και δημιουργίας,

5. στα κοινωνικά στεγανά εισάγουμε την διαρκώς ανανεούμενη Δημοκρατική κοινωνία.

6. στην «απασχολησιμότητα» εισάγουμε τη λογική της δημιουργικής εργασίας,

7. στην λογική της άκριτης κατανάλωσης επιλέγουμε την ορθολογική απομείωση της σπατάλης,

8. στην λογική της μείωσης του κόστους παραγωγής, μέσω της απορρύθμισης της εργασίας, επιλέγουμε τη λογική της καινοτομίας, της ενίσχυσης του ανθρώπινου κεφαλαίου, της βέλτιστης χρήσης φυσικών πόρων και της προστιθέμενης αξίας,

9. στη λογική του «Κράτους πρόνοιας» επιλέγουμε τη λογική της ικανοποίησης των ανθρωπίνων αναγκών, με την ενεργή συμμετοχή των ίδιων των πολιτών,

10. στη λογική της «ανάπτυξης» μέσω της μεγέθυνσης του κεφαλαίου, επιλέγουμε την ανάπτυξη και τη μεγέθυνση της ευημερίας του καθενός ξεχωριστά,

11. στις απάνθρωπες επιταγές του νεοφιλελεύθερου συστήματος και των ανεξέλεγκτων αγορών, επιλέγουμε έναν ‘’άλλο ανθρώπινο τρόπο’’ καθημερινότητας, (ρύθμιση της αγοράς, ενίσχυση των περιβαλλοντικών κανόνων και της κοινωνικής δικαιοσύνης),

12. στη λογική των κρατικών αναγκών προτείνουμε τη λογική των αναγκών του ανθρώπου, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος

13. στην ελεγχόμενη και κατευθυνόμενη ‘’εκπαίδευση’’ επιλέγουμε την παιδεία της αναλυτικής και κριτικής σκέψης, της κοινωνικής ένταξης, της διαπολιτισμικής συνύπαρξης και της οικολογικής συνείδησης.

Για μια νέα προοπτική με τη Σύγχρονη Αριστερά του 21ου αιώνα

Σήμερα η κοινωνία και η χώρα βρίσκονται σε αδιέξοδο γιατί καμία από τις πολιτικές δυνάμεις δεν έχει τη δυνατότητα συγκρότησης ολοκληρωμένου σχεδίου εξόδου από την κρίση.

Άμεσα επιβάλλεται ο εκσυγχρονισμός του πολιτικού συστήματος για να ξεπεράσουμε τις παλιές παθογένειες ανοίγοντας νέους δρόμους για τη κοινωνία. Σήμερα είναι απαραίτητο, όσες και όσους μας αφορά, να γίνει ο εκσυγχρονισμός της αριστεράς που δεν έγινε επί σαράντα ένα χρόνια.

Εκ του αποτελέσματος πια φαίνεται ότι όποιος «αυτοπροσδιορίζεται» ως αριστερός δε σημαίνει ότι είναι κιόλας.

Η αριστερά δεν είναι δόγμα, δεν είναι «ευαγγέλια». Είναι, κάθε χρονική στιγμή, η πολιτική δύναμη που συγκροτεί σε στρατηγική, πολιτικό σχέδιο και μετατρέπει σε πρόγραμμα τα αιτήματα των λαϊκών δυνάμεων που καταπιέζονται κι αδικούνται.

Είναι επίκαιρο κι απαραίτητο σήμερα να συγκροτήσουμε τη Σύγχρονη Αριστερά του 21ου αιώνα, προκειμένου να είναι σε θέση να απαντήσει στα αδιέξοδα που δημιούργησε και δημιουργεί ο νεοφιλελευθερισμός.

Εμείς που διαχρονικά υποστηρίζουμε κι αγωνιζόμαστε γι” αυτές τις ιδέες δηλώνουμε ότι

– «δεν θα πάμε σπίτι μας» ως είθισται, αλλά θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τις ιδέες μας

– δεν είμαστε διατεθειμένοι να γίνουμε συμπλήρωμα σε κανέναν και για κανένα λόγο

– είμαστε έτοιμοι να συμβάλουμε στο διάλογο για μια «Σύγχρονη Αριστερά του 21ου αιώνα»

και καλούμε όλους τους πολίτες που

• είναι αριστεροί ανένταχτοι,

• ψήφισαν κάποιο από τα υπάρχοντα κόμματα και δεν τους εκπροσωπεί πια,

• θεωρούν απαραίτητο να κάνουν ένα βήμα μπροστά από τα παλιά αποτυχημένα πολιτικά σχέδια,

• δεν ψήφισαν και δεν τους εκπροσωπεί κανένα από τα υπάρχοντα κόμματα

να ξεκινήσουμε εδώ και τώρα τον φορέα της

«Σύγχρονης Αριστεράς του 21ου αιώνα»

για να μπορούμε να ελπίζουμε και να δώσουμε μια προοπτική στη κοινωνία και την χώρα για να βγούμε το συντομότερο από την οικονομική αλλά και πολιτική κρίση.

Τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής

ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ

ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΙΩΤΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

ΒΛΑΧΟΣ ΜΑΡΚΟΣ

ΚΑΤΤΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΚΩΛΛΕΤΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

ΚΩΤΣΙΔΗΣ ΘΕΟΦΙΛΟΣ

ΤΣΟΥΚΝΙΔΑΣ ΑΡΗΣ

ΜΑΛΤΕΖΗ ΑΝΝΑ

ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ

ΜΠΟΥΡΠΟΥΛΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

ΡΩΜΑΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

ΣΚΟΥΡΤΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

ΣΤΕΦΑΝΑΚΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ

ΣΑΜΑΡΑΣ ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ

ΣΟΥΡΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΦΩΤΕΙΝΟΣ ΘΡΑΣΟΣ

ΦΩΤΟΥ ΝΙΚΟΣ



Σχόλια: 0